Автомобилните гуми – видове и избор (част 2)
Обозначенията, които се намират отстрани на гумите, предоставят множество ценна информация, която лесно може да бъде разчетена при познаване на съответните символи, цифрови индекси и съкращения. Как да разчетем означенията и какво да гледаме?
Ще вземем за пример автомобилна гума с обозначение за размери 215/45R17 91W
– с 215 е обозначена ширината на гумата измерена в милиметри.
– 45 е съотношението височина към ширина на гумата в проценти. За изчисление на височината на гумата (разстоянието между ръба на джантата и външния край на протектора) се прилага следното изчисление – 215 х 0.45 = 96.75 мм. Не е зле да помислите по този въпрос, ако сте решили да обувате колата в по-широки гуми. Увеличените широчина и височина на гумата могат да не позволят колелото да влезе в арката на калника или да нарушат свободата при завиване.
– R означава радиалната структура на каркаса (носещата конструкция на гумата е съставена от радиални спрямо центъра на въртене нишки). При някой професионални гуми за всъдеходи или товарни автомобили се ползва и диагонален каркас.
– 17 обозначава диаметъра на джантата в цолове/инчове ( един цол/инч е равен на 2.54см.)
– 91 е индекс за товароносимост, обозначаващ товароносимостта на гумата:
Товарен индекс/килограми – 75/387 кг., 80/450 кг., 85/515 кг., 90/600 кг., 95/690 кг., 100/800 кг.
– W означава скоростният индекс, определящ максималната скорост, на която издържа гумата:
Индекс/макс. допустима скорост – P/150 км.ч., Q/160 км.ч., R/170 км.ч., S/180 км.ч., T/190 км.ч., H/210 км.ч., V/240 км.ч., W/270 км.ч., Y/300 км.ч., Z/ над 300 км.ч.
Страна и посока на въртене – много важен надпис, обозначаващ начин на монтаж на гуми със симетрични, асиметрични и комбинирани профили (шарка). Обозначава се със стрелка, посочваща посоката на въртене или надписи Side Facing Inwards– страна гледаща навътре, и Side Facing Outwards– страна гледаща навън. Спазването на обозначението е задължително.
Конструкция на гумата – дава информация за материала и броя на нишките в протектора. Обозначава се и вида конструкция (радиален, безкамерен и др.) Обозначенията са “Tubeless”, “RadialX” и др.
ДОТ идентификация – дава се от Държавната комисия за автомобилен транспорт на САЩ и съдържа информация относно производител, размер, изпълнение на гумата. Последните 4 цифри са най-важни и дават информация за седмицата на производство и годината. Например – 2110 означава 21-ва седмица на 2010г.
Максимално натоварване и налягане – информацията в полето Max.Load &Pressures дава информация за товароносимостта на гумата и нейното максимално допустимо налягане.
Сертификация – например Е3 0252172 означава, че гумата изпълнява нормите ЕСЕ-R30 на ЕС. Цифрата 3 е кода на държавата, в която е проведено изпитването.
Указател за износване TWI – указва мястото на индикатора за износване върху протектора.
Смяна на гумите
Максималният живот на една гума е около 10 години, а при зимните гуми той е не повече от 4 години, дори когато външно гумите изглеждат добре и имат грайфер. Така е, защото каучуковата смес, от която са изградени, старее с времето и губи своите качества, а високите температури и слънчевата светлина ускоряват този процес. Когато пък гумата е износена тя не може да се справи с мокра, снежна или гладка пътна настилка. Индикатори за износеност, намиращи се в надлъжните канали на гумите, сигнализират за смяна, когато дълбочината на грайфера е намаляла до 1.6 мм.
При летни гуми смяната е наложителна, когато дълбочината на грайфера е намаляла до 2 мм, а зимните гуми загубват силите си на сцепление при 4 мм дълбочина на грайфера.
Когато сменяте своите гуми е наложително да смените и четирите. При комбинация от различни марки, профили и модели може да се получи непредвидимо поведение на автомобила. През зимата е важно е да се кара със зимни гуми и на четирите колела. Две летни и две зимни гуми през зимата е предпоставка за главоболия.
Източник: autoreview.bg
Снимка: commons.wikimedia.org